Lucienne van Leeuwen & Mina van Brunschot

Lucie en Mina zijn oergezondbewegers,  samen goed voor bijna 30 jaar lesgeefervaring. Ze zijn  opgeleid door biomechanicus  Katy Bowman en dragen haar werk uit op Move  Your DNA-weekenden. Beiden hebben een passie voor biomechanische principes,  want ze zien dat ze werken,  ook in combinatie met andere technieken, zoals TRE, Wim Hof methode,  Liz Koch’s CoreAwareness, Restorative  Breathing, Voila Structural  Joint Balancing, MELT, meditatie, massage.

Move Your DNA met  Oergezondbewegen

De moderne mens – ja, ook u  en wij – heeft een zeer  eenzijdig bewegingspatroon. We zijn  geconditioneerd in stilzitten:  op school, aan tafel, tijdens eten, werk of  hobby. We immobiliseren onze  voeten met schoeisel en ons lichaam met  strakke kleding. Ja zeker, we  sporten en zweten. Maar vaak weer in  precies dezelfde -zittende-  houding. De mate van inspanning (fietsen,  rennen, roeien) doet daar  niet zo veel aan af. Eenzijdig bewegen creëert  gebieden van onder- of  overbelasting in ons lijf. Tijdens onze  presentatie motiveren we je  op basis van de theoriehoe je in je dagelijks leven  bewuster, anders en meer van  jezelf kunt bewegen.

Wij willen mensen prikkelen  om beweging, sport en  gezondheid anders te bekijken en te beleven. De  huidige stand van de  wetenschap toont aan dat  kennis over je eigen lijf  zelfzorg en zelfheling  ondersteunt. Wij gebruiken  als basis de biomechanica.  De anatomische leer gaat uit  van een nulpositie. In oergezondbewegenclinics wordt  deze nulpositie meer  genuanceerd: we gebruiken uitlijningspunten  om te meten waar herstel  nodig is in je lichaam zodat het goed kan  gedijen en floreren. Ons  lichaam is een wonderlijk organisme met een  verbazingwekkend  aanpassingsvermogen. Het stelt zich exact in op wat je  bewust en onbewust vraagt,  zonder rekening te houden met ongewenste  gezondheidseffecten. Met  behulp van uitlijningspunten -die voor  iedereen hetzelfde zijn,  ongeacht lichaamsbouw- gebruik je je  lichaam meer en beter. Zelfs  de kleinste aanpassing in je huidige  uitlijning zal een positief  effect hebben op de doorstroming van bloed, lymfe  en elektriciteit ( neurologische functie) en celregeneratie. Kortom, op  je welzijn.

Aanpassing en de kracht van  de suggestie

Gemak en comfort is net zo  aanlokkelijk als het nuttigen  van een bonbon, patat met mayo of een koud  biertje. “Even lekker zitten,  gezellig een bakje doen”. Sla je een  gebakje af krijg je te horen:  “Doe je aan de lijn ofzo, dat heb jij toch  niet nodig?” of als je liever  wil blijven staan doe je “ongezellig”.  Blotevoetenlopers worden  gebrandmerkt als zwervers.

Gemak en comfort doen ons  lichaam aan kracht inboeten  omdat we daardoor ons lichaam slechts voor een  fractie in beweging zetten.  Van bankzitter tot topsporter, iedereen  heeft “bewegingshonger” in de  minder gebruikte delen van het  lichaam: ochtendstijfheid,  die terugkerende (lies)blessure, zeurende  rugpijn, oppervlakkige  ademhaling. Dit zijn de boodschappers van  bewegingshonger. Ze zijn echt  niet normaal.

Doe eens een experimentje:  schoenen uit in ‘t bos en  loop over dennenappels. Hoe voelt dat?  Een mobiele, sterke voet die  beschermd is door eelt en vetkussentjes  heeft geen moeite met de  natuur. Een voet die gewend is aan schoenen en  vlak terrein mist dat  allemaal. Het effect reikt verder dan de voet:  gebrek aan proprioceptie kent  zijn weerslag op bijvoorbeeld de rug, balans,  ademhaling, mentaal welzijn.  Hoe beter je voet als fundament werkt, hoe  beter je lichaam functioneert.

Onze cultuur koppelt het  krijgen van klachten aan  ouder worden. Recent onderzoek (Fain & Weatherford,  2016) laat zien dat  gripkracht van 15-25-jarigen gemeten in het  jaar 2015, significant  zwakker is dan die van hun leeftijdgenoten 30(!)  jaar geleden in 1985….. Niks leeftijd-gerelateerd aan,  we zijn vooral “onder- bewogen” (als in ondervoed) en echt niet “ te oud”.

Behalve culturele opvattingen,  kan taalgebruik van de  behandelaar (van arts tot sportinstructeur)  ook hard aankomen. Een  onzekere of onjuiste diagnose of benoemen van  functieverlies kan een  verlammend of blokkerend effect hebben. Terwijl  lichaam en geest zo  veerkrachtig zijn. Ons lichaam is duidelijk goed in  aanpassen aan de situatie  waarin het zich het meest bevindt. Beweging  en perceptie zijn van groot  belang voor een spoedig herstel.

Beter – Anders – Meer –  Bewegen

Wij willen mensen in hun  kracht zetten door educatie  en simpele zelfhulptechnieken, om  inzicht te geven in de  relatie tusssen bewegingshonger en  welvaartsgerelateerde  klachten.

In de clinics en presentaties  komt oa aan bod:

  • waarom beweging biologisch  noodzakelijk is voor welzijn
  • het belang van herstel in  het vertrouwen in fysieke  mogelijkheden.
  • hoe je zelf je welzijn kunt  bepalen.

Wat als pijn en stijfheid  niets met leeftijd hebben te  maken, maar met gewoontes? Simpele  aanpassingen in de manier  waarop je beweegt, verandert hoe je je voelt en  hoe je lichaam functioneert.  Beweging werkt tot op cellulair niveau. Er  is een enorm verschil in hoe jagers-verzamelaars bewogen  en de moderne mens in een met  comfort doorspekt leven. Wat zijn de  meest voorkomende effecten van bewegingsdroogte, hoe kun je  nu fitter en beweeglijker  worden dan je 20 jaar geleden was? Aan de hand  van de boeken van Katy Bowman,  Move Your DNA en Dynamic Aging leggen  we uit hoe jong en oud,  atleet en bankzitter het lichaam zelf kan  onderhouden. Zelfzorg is je nieuwe  zorgverzekering!