View this email in your browser

Gary Taubes keynote speaker
Ancestral Health Symposium 2022

Locatie: AMC, Amsterdam
Datum: 11 juni 2022

De Amerikaanse wetenschapsjournalist Gary Taubes, vermoedelijk ’s werelds best ingevoerde journalist op het gebied van voeding en gezondheid, is een van de hoofdsprekers op het vijfde Nederlandse Ancestral Health Symposium, 11 juni 2022 in Amsterdam. Andere prominente sprekers uit het buitenland zijn Eric C. Westman, Amy Berger en Tim Noakes. Nederlandse sprekers zijn onder andere Yvo Sypkens en Frits Muskiet. Een congres om je vingers bij af te likken als je geïnteresseerd bent in de invloed van voeding en leefstijl op je gezondheid.

Onderzoeksjournalist Gary Taubes brak begin deze eeuw door met zijn baanbrekende boek Good Calories, Bad Calories (in Engeland gepubliceerd onder de titel The Diet Delusion). Daarna liet het thema hem niet meer los en volgden Why We Get Fat, The Case Against Sugar en recent The Case for Keto. Dat laatste, bijna persoonlijke boek, leest als een apotheose van zijn twintig jaar onderzoek. In het boek legt Taubes genadeloos bloot dat voor een grote groep mensen met overgewicht, calorieën tellen niet zinvol is. De crux is om de vetverbranding op gang te krijgen en dat gaat vrijwel alleen met een ketogeen dieet. Het is een grote eer voor de Nederlandse Ancestral Health Stichting om Taubes in Nederland te verwelkomen.

Een van de inspirators van Gary Taubes is de Amerikaanse arts en onderzoeker Eric Westman. Na jaren van klinisch onderzoek naar de effectiviteit van low carb diëten richtte Westman in 2006 de Duke Keto Medicine Clinic op, van waaruit hij duizenden mensen met overgewicht heeft behandeld. Westman is auteur van meerdere boeken waaronder de New York Times bestseller The New Atkins for a New You. Westman zal ingaan op de verschillen tussen koolhydraatbeperkte diëten zoals die online worden aangeprezen en zoals hij ze in zijn medische praktijk gebruikt.

De charismatische prof. Tim Noakes uit Zuid-Afrika was het absolute hoogtepunt van het eerste Nederlandse Ancestral Health Symposium in 2015 in Groningen. Sindsdien onderhoudt de stichting een warme band met hem en speciaal voor de eerste lustrumeditie zal Noakes opnieuw spreken. De afgelopen jaren waren voor hem zeer succesvol maar ook zeer turbulent, vanwege een aanklacht die er in Zuid-Afrika tegen hem werd ingediend. Vanwege de coronaregels reist Noakes momenteel niet maar hij zal zijn lezing online geven.

Alsof het nog niet genoeg is, zal ook de Amerikaanse Amy Berger (Keto Without the Crazy) van de partij zijn en ingaan op de mogelijke invloed van voeding en leefstijl op aandoeningen als alzheimer, Parkinson en multiple sclerose. Nederlandse sprekers zijn Frits Muskiet, pionier en aanjager van het evolutionair geneeskundig denken in wetenschappelijk Nederland, en internist Yvo Sijpkens, die nadat hij zelf pre-diabetes bleek te zijn, veel meer aandacht is gaan geven aan voeding en leefstijl.

ANCESTRAL HEALTH STICHTING
Welvaartsziekten trekken een steeds zwaardere wissel op onze economie en levenskwaliteit. De exploderende ziektelast kan slechts ten dele worden verklaard door de vergrijzing. Zijn mensen voorbestemd om chronisch ziek te worden? Een groeiende groep artsen en wetenschappers veronderstelt dat de ‘westerse’ ziekten voornamelijk worden veroorzaakt door een mismatch tussen onze huidige leefstijl en de leefomstandigheden waarin wij evolueerden.
Om dit evolutiegeneeskundige perspectief ook in Nederland beter op de kaart te zetten, organiseert de stichting Ancestral Health Nederland symposia en lezingen.

Noot voor de redactie:
Het symposium is georganiseerd door de Ancestral Health Stichting Nederland. U kunt zich inschrijven op https://ancestralhealth.nl/symposium-2022/

Voor persaanmeldingen en vragen over interviews met de sprekers kunt u terecht bij Marcel Crok, marcel.crok@gmail.com, 06 16236275.

Voor inhoudelijke vragen over het programma kunt u terecht bij Esther Nederhof, info@ancestralhealth.nl - 06 26696953, of Louisette Blikkenhorst info@ketogenicsinstitute.com - 06 2500 8494.