Afrekenen met dogmatiek in dieet

In episode 15 van de LowCarb MD podcast [1] nuanceert Ted Naiman een aantal simplificaties in de gangbare interpretatie van het ketogene dieet, met name het idee van eiwit beperking: daar is hij op tegen. Waar hij wel een groot voorstander van is: hoge intensiteit lichamelijke oefeningen door krachttraining.

Er bestaat niet zoiets als een “one size fits all / één maat past allen” dieet benadering voor iedereen, want iedereen is anders. Toch komt dit waandenkbeeld nog geregeld om de hoek kijken want blijkbaar heeft de mens een onbewuste behoefte aan scherpomlijnde kaders, voortkomend uit gestolde angst, bezorgdheid, onzekerheid en/of onvolwassenheid.

Screenshot van Twitter – reactie van Professor Tim Noakes

Screenshot van Twitter – reactie van Professor Tim Noakes

Dogmatiek in dieet kun je daarom in elke subcultuur tegenkomen. Neem bijvoorbeeld veganisten wiens toewijding aan de goede zaak religieuze vormen aanneemt en het fundament van hun zelfgecreëerde identiteit gaat uitmaken. Deze YouTuber heeft met veganisme gebroken. In zijn woorden klinkt de spijt waarmee hij nu terugkijkt op de stelligheid waarmee hij voorheen zijn overtuiging uitsprak duidelijk door.

Het beste dieet voor iedereen bestaat niet

Zelfs schijnbaar “harde data” als de glycemische index van voedsel lijkt vloeibaar te worden wanneer je het effect op de bloedsuikerspiegel test op verschillende personen; verschillend in fysiek, genetische opmaak, darm bacteriën en microbioom. Waar bij de ene persoon de bloedsuikerspiegel nauwelijks beweegt door het eten van bijvoorbeeld bananen, daar schiet het bij de ander omhoog [2].

What is the best diet for humans? | Eran Segal | TEDxRuppin: – Individuele verschillen in bloedglucose-uitslag

Dieet op maat

Een logische volgende stap kan zijn die persoonsgebonden glucose-waarden continu te observeren voor een op maat gemaakt dieet advies. Een geschikt gereedschap voor dit doel zou CGM[3] kunnen zijn. Maar hoe bruikbaar het monitoren van die glucosewaarden ook kan zijn, in zekere zin bestudeer je het symptoom, de onderliggende oorzaak ligt in de mate van insuline gevoeligheid.[4]

Bloedglucose en eiwit, is er een verband?

Men zou mensen grofweg in kunnen delen naar gevoeligheid voor de resulterende reactie op de insuline in het bloed en lichaamsgewicht: een hoge of lage gevoeligheid voor insuline, normaal – of overgewicht. Slanke mensen zijn vaker insuline gevoelig, en mensen met overgewicht vaker insuline ongevoelig of insuline resistent. Dr. Ted Naiman beargumenteert in de podcast dat de insuline gevoelige mens weg kan komen met een verhoudingsgewijze grotere hoeveelheid koolhydraten in het dieet (t.o.v. eiwit en vet)[5]. Vooral de insuline ongevoelige – of inmiddels insuline resistente mens heeft medische begeleiding nodig met een laag koolhydraat – hoog vet gehalte dieet in combinatie met periodiek vasten om weer gezond te worden en bijvoorbeeld op een gezonde manier af te vallen. In zijn twintigjarige beroepspraktijk heeft Ted Naiman ondervonden dat de gangbare eiwit reductie van het ketogeen dieet niet altijd afdoende werkt: men valt af maar blijft steken op een te zwaar gewicht. In de podcast vertelt Naiman dat, wanneer hij merkt dat de patiënt verhoudingsgewijs teveel vet binnen krijgt, hij dan probeert om de verhouding vet/eiwit in het dieet bij te stellen in het voordeel van meer eiwit t.o.v. vet.

Robb Wolf is het hier roerend mee eens en gaat nog iets dieper op de materie in:

Keto and Protein: Is it REALLY chocolate cake?

Lichamelijke oefening

Lichamelijke beweging wordt noch weleens over het hoofd gezien bij de behandeling of preventie van beginnende of gevorderde diabetes type-2 of overgewicht door insuline resistentie. Ted Naiman stimuleert zijn patiënten om van korte duur – maar hoge intensiteits – krachttraining een dagelijkse routine te maken, vooral van het soort laagdrempelige lichaamsgewicht oefeningen, zoals opdrukken, hurken en opstaan op één been, meerdere malen hoog opspringen vanuit hurkstand etc.. Dit stimuleert het lichaam om insuline gevoeliger te worden en daarmee de vet verbranding.

Notities

  1. De LowCarb MD podcast is een podcast dat de patient centraal stelt en focust op gewichtsverlies, welzijn en ziektepreventie. Ieder episode heeft een nieuwe gast die wordt geïnterviewd en bevraagd op zijn of haar invalshoek tot deze thema’s.
  2. Maar laat dat geen reden zijn om het “30 bananen per dag dieet” uit te gaan proberen
  3. Continuous Glucose Monitoring
  4. Iemand als Hanno Pijl van het LUMC in Leiden doet baanbrekend werk op het gebied van gepersonaliseerde behandeling van diabetes type-2
  5. Dit alles in de context van een gezond laag koolhydraat dieet: geen suiker of eenzijdige koolhydraten, geen brood en granen.

Links

door: Bram de Haan

Gepubliceerd in: nieuwsGetagged als:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nieuwsbrief

Contact