Het ademende lichaam

De taal van het eigen lichaam leren verstaan is een verfijnde kunst die we vaak verleerd zijn maar zeker weer te leren is!

Door contact te maken met de eigen ademhaling wordt de verbinding met het lichaam versterkt. Door bewust te ademen kun je de beweging van de adem vertragen en deze vertraagde ademhaling zorgt direct voor rust in je systeem omdat de parasympathicus (de fysiologische rem) actief wordt. In deze rust kunnen adem en beweging samenvallen en zorgen voor meer aanwezigheid in het lichaam en een grotere sensitiviteit. In deze clinic geeft Francien een korte uitleg over hoe je zelf door middel van het vertragen van de adem invloed kunt uitoefenen op je hartritme en stress kunt reduceren. Maar het  gaat vooral over de ervaring en over de mogelijkheid te leren waarnemen en te vertrouwen op het eigen waarnemingsvermogen. De reductie van stress is er meteen en is ook direct voelbaar. Maar dit te trainen gedurende een langere periode zorgt voor emotionele balans en beheersing van angsten en heftige emoties. Afname van het stresshormoon cortisol en bevordering van rustgevoel en welbehagen, verbeterde concentratie en focus en versterking van het immuunsysteem.

Francien van de Wiel is danstherapeut en heeft een praktijk voor lichaamsgerichte psychotherapie in Maastricht. Het opnieuw in verbinding komen met het lichaam staat in haar werk centraal. Werken met de ademhaling is daarbij een van belangrijkste invalshoeken. Adem is een levensprincipe en met onze adem kunnen we onze levensenergie vergroten en geneeskracht ontwikkelen. Het zorgt bovendien voor meer bewustwording van lijf en leven. Francien is gespecialiseerd in het werken met de Heart Rhythm Variability (HRV), één van de best meetbare parameters van het autonome zenuwstelsel.

www.tridance.nl